trött som bara den

denna graviditet börjar som den förra att jag är jätte trött men då kunde jag gå lägga mig och sova när jag ville.. men nu har jag ju emiliya att ta hand om så nu funkar inte det.. så nu måste jag ju vara vaken på dagarna.. jag är glad att aliyar inte jobbar så himla mycket just nu.. vi får se hur det går på lördag när han jobbar mellan 9-23 och jag tycker det är svårt att sysslesätta mig när jag inte ens kan ta en tripp in till stan som att det är busstrejk.. så jag är väldigt trött..

men idag sa jag gå en lång promis med emiliya..

jag har väldigt svårt att äta varm mat just nu så jag ska göra en pasta sallad och ställa i kylskåpet så jag får i mig mat i allafall..

Kommentarer
Postat av: emma

Ja, samma här, jag skulle absolut inte kunna gå i strejk :S Men vissa gör ju som dom vill. Trist att inte kunna komma överens som på alla andra arbetsplatser!

2008-07-03 @ 11:09:41
URL: http://litenemma.blogg.se/
Postat av: Lycklig sambo

sv: Jo, visst är det så. Jag har bott i Stockholm, inte så långt ut som du dock utan jag kunde röra mig var jag ville med tågen, jag var inte beroende av buss.



Men, just såna här saker som att du tvingas ställa in läkarbesök med mer är ju det som är det fina med strejken. Missförstå mig rätt, jag skulle inte vilja vara i din sits och jag tycker att du har all rätt i världen att klaga. Jag till och med uppmuntrar det, du SKA klaga. Det är det strejker är till för. För att andra människor ska märka konsekvenserna av att man slutar göra sitt jobb.



Det som jag tycker är lite snett av dig och av emma som kommenterat här ovan är att ni riktar er kritik gentemot busschaufförerna och inte deras arbetsgivare. Busschaufförerna har haft det tufft länge och har alltså tröttnat på det. Därför går de ut i strejk.



Minns du sjuksköterskestrejken som var för inte så länge sen, bara någon månad? Det har skrikits i media om sjuksköterskors arbetssituation de senaste tio åren. Tio års mediadebatt! SEN gick de ut i strejk.



Man går inte ut i strejk för att man är lite missnöjd med sin lön, för att kaffekokaren i lunchrummet inte funkar eller för att man inte fick ta ledigt en fredagseftermiddag. Man går ut i strejk för att något är allvarligt fel och för att man kan vara en fara för sig själv och andra om situationen inte förändras. Sjuksköterskorna var för hårt belastade och kraftigt underbetalda för det jobb de gjorde. Det medför att de kan göra ödesdigra misstag med våra nära och kära som söker vård, kanske blir opererade, med mer.



Busschaufförernas första punkt på sin agenda är att minska tiden som de får arbeta som längst i sträck innan de ska vila för dagen. Detta dels för att det förstås är jobbigt, men främst för att de kan råka köra ihjäl någon i sin buss eller utanför sin buss för att de blir för trötta.



Att strejka när något är allvarligt fel är att ta ansvar för sitt arbete, sin arbetssituation och i längden för samhället och den effekt ens arbete har och framför allt kan ha på samhället.



Alltså: Fortsätt gnälla, fortsätt klaga och gör er röst hörd om vilka svårigheter som strejken skapar för er. Men var inte arg på busschaufförerna, var arg på deras arbetsgivare som inte vill föra dialog med dem och diskutera deras problem.



Och just ja, som liten fotnot: Jag är inte busschaufför.



Med vänlig hälsning,

Lycklig sambo



2008-07-04 @ 08:32:34
URL: http://miserybyanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0