hemma igen

och så var hemma igen och känner mig väldigt ensam.. jag har emiliya men inte samma sak som vuxet sällskap.. men nu är det bara 13 dagar kvar till intervjuven och jag längtar så mycket till dess.. och tiden efter kommer nog gå sakta tills vi får det där efterlängtande ja han få komma tillbaka till sverige.. men enligt migrationsverket så ska han i allafall vara tillbaka här 2 veckor innan beräknad förlossning men då blir det i februari men enligt ambassaden i ankaret tror det på att han kommer vara här innan jul.. så nu är det bara att vänta och se.. men denna väntan är jobbig..

idag så har jag köpt årets första lussekatt hihi

emiliya gör framsteg med pratet hon säger mamma, hej och ajaj..
ajaj är lite roligt för jag behöver bara säga hennes namn när hon gör nått som inte ska exempel leker med kablarna vid tv:n och då säger jag emiliya och hon sitter på golvet ajaj ajaj.. så gulligt   

ikväll åker vi

ikväll så åker vi till finland så imorgon vid lunch tid är vi framme vid morfars hus igen.. jag längtar men det första man får göra är vell att gå ta fram damsugaren så man kan ha emiliya på golvet.. och sen ska man pyssla och dona.. sen på lördag då är det rutin trippen till gravarna.. det jobbigaste av hela resan men går jag inte dit så kommer jag att ångra mig till nästa gång man åker över.. och det är rätt skönt när man har fått det fint där efter..
båten går ikväll så då ska man stå ut på havet i natt fast visserligen så är det mäst skärgårdar och inte så mycket hav.. min lillebror och storebror och mamma ska med oxå.. så vi får se hur det kommer att funka där nu.. speciellt den här årstiden med min lillebror som blir sysslolös fast det förstås han kan ju få hugga ved så gör han av med lite energi.. sen tar hand hellre hand om emiliya än att städar och fixar mat och sådant..

hatar försäkringskassan

vad jag hatar försäkringskassan det fattar ju ingenting.. enligt lag så delar man ju föräldrarpenningen med pappan och nu i veckan fick jag papper om att min föräldrarpenning kommer att gå ut så ska jag vara hemma med emiliya hela året måste aliyar överlåta sina dagar till mig.. men hur ska han kunna skriva på ett papper som inte är här.. och då ringde jag till försäkringskassan om detta och det sa självklart kommer du att få ut föräldrarpening som att han inte finns i landet och inte är registrerad här.. och vad skönt tänkte jag för då kommer ju allt och lösa sig.. men så var det ju inte sen.. utan igår eftermiddag så var jag in på internetbanken och där såg jag att jag bara skulle få ut drygt 2000 kronor.. så då ringde jag till dem igen och det sa åter igen att självklart ska jag få ut hela.. men problemet är att jag kan inte få det innan fredag och det hoppas att det ska komma in under nästa vecka.. men det sa det är ju lungt du har ju bostadsbidrag och de dryga 2000kronorna.. och jag var tvungen att fråga tjejen om hur hon tyckte jag skulle klara mig på drygt 4500 kronor när jag har en hyra på över 5000 kronor.. så då sa hon att vi ska försöka fixa detta så nu får jag se om jag får in några pengar nästa vecka..
hade det varit de som skulle ha haft pengar av mig då skulle de bara ha de men när någon ska ha av dem är det ett väldans problem hur fan tänker de..

fint väder

idag är jag på bättre humör än igår.. för här skiner solen och inget moln på himlen och det är så skönt.. för igår regnade det som man blev lite låg av det.. igår pratade jag inget med aliyar för jag somnade tidigt men det var vell tur det som att natten har varit jobbig med emiliya hon har vaknat och skrikit hysteriskt flera gånger och innan jag kom till ro sen.. och det började hon med klockan 00.00.. och sen har hon säkert vaknat 6ggr efter det.. men sen så fick hon välling klockan 5.45 ungefär  och sen så somnade hon om till 7.00 och sen tog jag över henne i min säng och då sov hon till klockan 8.15 ungefär..

idag ska vi gå ut och gunga men hon ska få gröt vid 10.00 ungefär och sen så ska jag gå och hämta 2 julklappar..

brodera

igår började brodera på en tavla till emiliya med nallar och hjärtan där hennes namn födelse dag och vikt och längd ska stå..
idag har jag pluggat ett helt kapitel på geografin.. och på fredag ska jag åka till morfars hus i finland ska bli så skönt att komma bort äör tillbaka i sverige fredagen därpå ska vara borta en vecka..

pratade med aliyar igår och han var det bra med som vanligt och det är skönt.. saknar han så enormt längtar tills han ska komma tillbaka..

mår bra

idag känner jag mig på väldigt bra humör och väldigt uppåt.. jag mår faktiskt riktigt bra.. pratade med aliyar igår och då släppte mycket av min oro.. och det känns så skönt.. det är första gången som jag mår så här bra sen han åkte.. jag känner liksom att snart är han hemma sen om det är i november, december eller januari det vet jag inte men han kommer.. och det är så otoligt skönt att han är så positiv hela tiden för det gör mig på gott humör och hans leende slår allt.. jag satt och funderade på en sak igår.. att jag kan inte leva utan honom men hur fasiken levde jag innan jag träffade honom då.. det är fråga som jag kan ställa men inte få svar på.. han är mitt allt.. och sen självklart mina barn emiliya och pojken i magen som förmodligen blir en rebin eller emil.. vi har inte bestämt oss än..

i natt sov även emiliya hela natten utan pip ända från klockan 19.00 till klockan 6.00.. sen gav jag henne välling och sen somnade hon till klockan 7.30.. och hon verkar inte vara gnällig idag så jag tror att jag ska gå och försöka gunga lite med henne idag och handla lite..

har ont i rygg

idag har jag väldigt ont i ryggen och bäckenbenet.. så jag vet inte vad jag ska göra.. men det är bara att ta det lungt så får man hoppas att det gör över.. och sen ska jag se om aliyar kan komma ut på msn ikväll jag hoppas i allafall..

mamma och lillebror åker hem efetr lunch

jag ska snart göra mat det blir marinerad kyckling och ris och currysås..

kista

idag har vi varit i kisat gallerian och jag fick ett ryck och gick och kippte mig så nu är jag klippt och mamma klippte sig mer och ikväll ska jag göra slingor på jonas och mamma..

bloggar mer en annan dag ska snart äta varma smörgåsar..

har fått tid nu

vi har fått tid 13 november ska aliyar på intervjuv på svenska ambassaden.. han ringde ca klockan 7.00 idag och berättade att 11.30 13 november ska han på intervjuv.. jag blev så glad det här vi väntat på sen han åkte nu.. den här tiden har varit lång tänk han fick tid till sist.. jag är så glad så jag är inte ens morgon trött idag som jag har varit i ett par månader.. har vi tur kanske han är här till jul/nyår..

idag känner jag mig:


låg idag

igår var jag rätt pigg och fick det städat ordentligt.. men sen igår kväll så känndes des som att det rasade igen så nu är jag jätte låg igen och tycker allt är tråkigt.. igår kväll var jag bara ledsen så jag grät och idag är jag inte ledsen utan arg och låg.. jag är inte arg på aliyar utan på att det kunde bli så här.. hur fan ska en myndighet få ta beslut om ska få leva ihop eller inte.. det är ju helt sjukt.. att du har inte ens rätten att bestämma det själv.. i många andra länder så gifter du dig med en från det landet eller att den personen har medborgarskap där får du ett uppehållstillstånd men självklart inte i sverige för det ska ha andra regler.. ena gången skickar det ut folk sen kan de stå på nyheterna att säga att det föds för lite barn i sverige så vi behöver mer invandring hit.. men varför tar det inte vara på det som finns istället

känner mig som:


saker att göra

idag ska jag försöka komma igång med städningen.. har försökt igår med men har inte kommit igång men idag ska jag komma igång med det.. det har inte hänt ett skit sen aliyar åkte.. pratade med honom2 ggr igår och det kändes så skönt.. var så glad sen när jag skulle lägga mig.. annars så har jag varit ledsen efter men inte igår.. så det kändes skönt.. och igår är det första gången vi pratade om känslor men det kanske var det som behövdes för att jag skulle få ro i kroppen lite granna.. jag har berättat om mina känslor hela tiden i mail.. men igår så pratade aliyar om det och det kändes så skönt.. för ibland kan man tro att han tar livet med en klck spark fast det gör han inte.. men killar ska inte prata känslor enligt honom.. och det har säkerligen med kulturen att göra.. men igår sa han att det var skönare att prata känslor än att stänga dem inne

nu ska jag försöka städa lite

          så där känner jag mig

och sedan om jag orkar så kommer jag att se ut så här


emiliya

just nu har emiliya blivit väldigt morgon pigg.. så hon vaknar runt 5 på morgonen... men fick henne att somna om drygt 1 timme idag och det var skönt.. förrut kunde man ge henne välling så somnade hon om men varken igår eller dag vill hon somna om..

jag är så hungrig men jag fastar för jag ska gå och ta prover..

sen får jag äta frukost när jag kommer hem


halva tiden har gått

idag vaknade emiliya klockan 5.. och hon ville inte somna om jag försökte med allt men nej.. hon låg dadadada.. hela tiden så det var bara att gå upp med ett leende på¨läpparna hon är rätt krävande just nu men det är ändå lungt.. tänk det kan vara hur jobbiga som helst men man älskar det mest av allt ändå..

idag så har halva graviditeten gått. alltså jag är i vecka 20+0.. 139 dagar kvar till bf.. var har tiden tagit vägen denna graviditet gå mycket fortare än när jag gick med emiliya men denna graviditet så hinner jag inte tänka på den som att det är krävande att ta hand om emiliya ensam + att mina tankar är hur och när min man ska få komma hem till oss..

igår kvällen var riktigt jobbigt pratade med min man på msn.. och sen när han gick och lade sig och jag kollade på ensamma mamma söker så kom ensamheten smygandes igen och det känndes hemskt.. så jag bara grät jag visste inte vad jag skulle ta vägen..

igår kväll somnade emiliya i mitt knä det är ungefär första gången sen hon föddes så hon måste ha varit riktigt trött.. för hon brukar annars alltid vilja ligga i sin säng..

idag ska jag och ta nya blod prover och sen ska jag gå upp till biblioteket..

saknaden är stor

saknaden är så stor efter min man så ibland blir världen lite upp och ner vänd.. men idag är jag ändå glad för jag klarade mitt prov på geografin med alla rätt full pott..

ska åka till sthlm ikväll det ska bli kul och ensamt men jag har längtat hem..

men mår faktiskt rätt bra idag..

soc urch

idag känner jag mig helt vet inte riktigt men jag är inte låg men inte glad heller helt likgiltig jag vet inte varför men det är jätte jobbigt.. jag vill bara gå och lägga mig och sova.. många säger till mig att men du har rätt att må dåligt och inte orka.. men jag måste ju orka jag har ju emiliya som inte kan misskötas för att jag mår dåligt.. och det är väldigt viktigt som att jag har nekat soc att komma in i min lägenhet.. det får knacka hur mycket det vill det struntar jag i.. bvc skulle ha pratat med mig.. och min barnmorska vet att jag inte tänker släppa in dem.. och det är inte för att jag har nått att dölja utan för att jag tycker inte att jag har gjort något fel..
bara för att min man inte fick ett uppehållstillstånd här så är jag inge sämre mamma för det.. men det vill komma och kolla emiliyas säkerhet bara för man vet hur det kan bli när det inte har båda föräldrarna så det säger att detta är ett rutin möte men det tror jag inte.. och det har fel när det säger att aliyar valde att lämna sin familj och åka tillbaka.. han hade ju för fan inget val.. antingen skrev han på och åkte eller så skulle polisen komma och hämta han och det kunde bara ha ställt till det mer..
och det här med soc.. det kollar inte upp föräldrar som skiljer sig och det är ändå något föräldrar väljer att göra.. men det ska inte komma och slå ner på mig bara för att jag är ensam med våran dotter och sen att jag är gravid igen det är inte deras problem jag sköter emiliya lika som jag gjorde när aliyar var här..

låg idag

idag känner jag mig väldigt låg.. igår kväll grät jag bara.. jag kan inte förstå varför detta ska ta så lång tid.. det säger att han kommer att få ett ja.. men stämpla det så han kan få komma tillbaka.. varför ska allt ta sån tid.. känner mig maktlös.. jag vet inte vad jag ska göra.. mår bara skit.. man kämpar och kämpar men det dröjer flera månader innan man får veta något..


marknad

idag är det höst marknad i tierp som jag ska försöka gå på.. en sväng på förmiddagen mer orkar jag nog inte som att jag är så himla trött hela tiden.. jag har inte planerat att köpa nått i såna fall skulle det vara nått åt emiliya men det får vi se..

igår var jag till psyk men min storebror och han har fått en psykolog tid på tisdag som jag ska följa med på och idag kommer rådgivningen och ringa så att vi kan få en läkar tid för att göra om hans utredning för vi misstänker att den inte riktigt stämmer vi tror att han har gått bakåt i utvecklingen.. och hans utredning gjordes i början på puberteten och då är det så mycket annat i kroppen som spelar in..

själv börjar jag må lite bättre pencilinet börjar vell göra verkan men denna jäkla hosta är så jobbig och jag får dumping av host medecinen som att den är så söt det är jätte jobbigt..


problem med storebror

just nu har jag stora problem med min storebror kom på honom när han satt och letade information på nätet igår om självmord med syror.. så ska med honom till psyket idag.. de här bitarna är jobbigast när man är godman och kontakt person åt han och det är extremt jobbig när det är inom familjen.. hans stora problem är att han inte kan acceptera sin sjukdom och det blir ordentligt tufft för omgivningen.. vi ska försöka få de på psyket att gå med på att göra om hans utredning så att vi kan se om han står kvar eller om utvecklingen har gått bakåt eller står still så vi får se.. jag hoppas att det ska gå bra utan man ska behöva tjafsa om det..

fick pencilin igår har öroninflamasion(eller vad det heter), hostar och är genom förkyld idag eller fortfarande..

akuten 8.00

nu sitter jag bara och väntar på att klockan ska bli 8.00 så jag får komma ner till akuten för jag har så jäkla ont i mitt öra.. det dunkar och ibland smäller det till och det gör så ont så jag kan inte sova jag hade hoppats att jag skulle ha fått komma dit på en gång men sån tur hade jag inte utan måste vänta till klockan 8.00 det kollar inte öron på nätterna och jag lider som bara den.. jag vet inte vad jag ska ta mig till.. har så förbaskat ont.. jag går in på min 3:e vecka med ont i huvud, hals, och öra.. har haft feber och har fortfarande har varit ner med bihålsinfektion men fick bara rinxin.- och det har inte hjälpt så jag hoppas på pencilin denna gång så jag kan få bli bra för jag orkar inte med detta.. orkar inte äns ta hand om emiliya när jag mår så här.. jag trodde att det bara var en förkylning så den dör vell ut men det verkar den inte göra..

idag ska aliyar till konsulatet igen och sen går papprena iväg till svenska ambassaden i ankaret i turkiet sen är det bara att invänta en tid till intervjuv som jag hoppas kommer snart.. så han får komma hem till mig och emiliya så jag får en vardag..

konsulatet

idag är min man till konsulatet han är där nu.. han skulle dit klockan 9.00 lokaltid och som att det ligger 3 timmar före oss så åkte han dit till klockan 6.00 svensk tid.. och jag går bara och väntar på att han ska skicka sms och säga att alla papper är inne nu och att det inte behövs mer papper men jag vet inte... jag är så orolig fast detta är egentligen inget att vara orolig för som att han bara ska lämna in papprena sen är det bara att vänta tills vi ska få en intervjuv tid till svenska ambassaden i ankaret och hoppas att vi får förtur men det är sådant man aldrig vet.. man får ju förtur om det finns tider till det.. jag vill ha hem honom så fort som  de, vi har ett barn ihop och det har inte de, men både jag och olga är gravida..möjligt men jag hoppas av hela mitt hjärta att han kommer vara här till förlossningen.. men jag är samtidigt så rädd att hoppas för är rädd att bli besviken men man kan alltid hoppas..
det gick rätt fort för aliyars kompis han åkte i mars till azerbaijan och var på intervjuv 31 juli och 25 augusti fick han sitt ja.. och hans fru ska snart ha han har varit här nu snart en månad ungefär lite mer än en månad..
jag hoppas det går lika fort för min man.. och vi är gift det var inte


4 veckor

idag är det fyra veckor sen min man åkte tillbaka till azerbaijan.. allt känns just nu jätte jobbigt.. igår kväll så grät jag mycket och mådde allmänt dåligt.. det kommer över mig ibland väldigt mycket och finns vissa saker som känns jätte jobbiga..

jag känner mig riktigt ensam.. aliyar inte här och jag kan bara prata med honom minimalt fast skulle vilja prata med honom mycket mer.. men han har en hel del att fixa i azerbaijan och sen träffa vänner och släkt och sen kostar det en hel del.. och sen kan han mest vara ute kvälls tid men jag är väldigt trött och ibland mår jag så dåligt så jag klarar inte av att prata med han..

och sen känner jag mig ensam fast jag är hos mamma för det har fullt upp med mina syskon.. som är funktionshindrade så jag känner mig bara ivägen.. så där känner jag mig iväg och hemma känner jag mig så ensam..

förrut när jag mådde dåligt så kunde jag alltid prata med aliyar men nu känner jag att jag inte vill oroa honom.. men han märker på mig han känner mig alldeles för bra..

och sen har jag varit förkyld och haft feber till och från i snart 2 veckor.. och sen har jag fått rinexin för bihållerna.. och sen trodde jag igår att allt började bli bättre men på morgon sidan blev allt värre.. för nu har man magsjukan...

på måndag börjar karusellen rulla

på måndag börjar allt pappren har kommit fram till min man så han ska till konsulatet på måndag och då börjar karusellen rulla efter 4 veckor och det känns underbart.. detta har jag längtat efter och vill att han ska komma hem.. han är min stora trygghet och min livskärlek kan inte klara mig utan honom.. han är det bästa som har hänt.. det känns underbart att han kanske är hos mig om 6  månader det låter som länge men egentligen inte men just nu känner jag att det är en evighet innan vi kommer dit.. jag längtar dit. det känns som mitt hjärta blöder när han inte är hos mig..


en sten föll från mina axlar

fick sms från min man för en stund sen och han berättade att han hade fått de sista papprena så han skulle till konsulatet på måndag.. och det kändes som en sten föll från mina axlar

lugn dag

idag blir det en lugn dag... vad som händer riktigt vet jag inte.. ska på massage i allfall sen får man se vad som händer.. har inte så mycket planerat..
jag är rätt trött fast jag tycker att jag sover hela tiden men det där sitter vell psykiskt.. så det är vell därför som jag aldrig känner mig utvilad..

emiliya blev mycket lugnare efter hon skötte magen igår kväll... före det var det mest som harbajs och hon bara skrek.. men sen kom en klump och sen som vanligt så det är så skönt och jag förstod innan att hon hade ont i magen för hon var alldeles hård på magen..

kan inte sova

kan inte sova.. och allt känns jobbigt inte riktig allt men mycket..
igår var jag på ul och var jätte glad när jag gick där ifrån för allt såg bra ut från gången innan som att det var osäkra och sen så fick jag reda på att det var en pojke.. och det var kul för någonstanns hade jag önskat att det var en pojke som att jag har emiliya.. så emiliya ska få en lillebror.. mit bf dag ändrades från 18 februari till 1 mars.. så nu vill jag bara inte gå över 3 dagar för då kommer han på emiliyas 1 års dag.. jag tycker de kan få en varsin födelsedag i allafall..

igår skulle även pappren till aliyar komma fram.. men så blev det naturligtvis inte varför skulle något flyta på som vi vill allt känns jätte jobbigt jag vet inte vad jag ska göra.. det finns i azerbaijan men det delas inte ut för tidigast måndag pga att det har röda dagar pga ramadan firandet deras största stor helg precis som våran jul.. men det känns bara som varför skulle detta hända just nu.. men finns inget jag kan göra tyvärr..

och sen på grädde på mosen så blev man förkyld och ont i huvud och hals igen igår och det känns ju tufft.. varför ska allt hända nu?? ingen har ett svar jag vet.. alla har prövningar i livet och jag har min just nu

RSS 2.0