åker till mamma

idag ska jag åka till mamma idag.. tåget går 17,49.. aliyar skjusar mig till u-väsby till dess så slipper jag alla byten för är lite jobbigt med barnvagnen på tåg och buss så nu blir det bara tåget så det blir lättare.. aliyar hjälper mig upp och någon som möter mig i tierp hjälper mig ner..

men jag måste vell gå och ta fram resväskan och börja packa jag är liksom inte varit ut i förrådet och hämtat den än och jag ska åka om mindre än 12 timmar haha..

kommer inte vara så aktiv tror jag här under den komna veckan det beror på om min lillebror är hemma eller inte är han inte det kanske jag bloggar från hans dator.. men annars så bloggar jag när jag kommer hem..

8 veckor

idag så är emiliya 8 veckor vad har det veckorna tagit vägen hmm jag vet inte men tiden har gott otroligt fort.. men det var som mamma sa om ca en vecka fyller du 22 år vad har det åren tagit vägen det har bara försvunnit hihi..
idag ska jag gå till hm och kolla om jag kan hitta någon fin klänning till min lilla skrottan.. om mindre än en månad åker jag till finland ska bli så kul att komma dit.. och sen ska jag åka till tierp imorgon ska ha möte med olika personer om min storebror så vi får ordning på hans liv och situation.. och det känns toppen.. det är rätt mycket ibland att sitta som godman och kontaktperson men det är värt det när man ser att allt funkar sen och när han mår  bra och kvittrar som en fågel då mår man extra bra istället för att höra den dystra och deprimerade killen..

nu ska jag gå och göra mig i ordning

ont i magen

idag blir det lungt jag orkar inte göra så mycket har en sån enorm smärta i magen så jag vet inte vad jag ska ta mig till.. det är riktigt jobbigt men jag ska gå ut och ta en promenad i allafall om jag orkar.. eller jag vet inte om jag har ont i magen eller vad det är men det bränner i magen.. gå det inte över till imorgon så ska jag ringa min gbp- läkare så att det inte har med operation att göra..

nu har emiliya vaknat så det är vell bäst att ge henne mat

rinkeby

idag ska jag åka till rinkeby och köpa kött och sådant som man inte kan köpa på en vanlig matvaruaffär pga att aliyar är muslim så det måste vara halal slaktat.. så får åka till andra sidan stan och fixa det.. den dag så jobbar aliyar mellan 9,00-23,00 och det tycker jag är lite tråkigt men det finns inget jag kan göra åt det.. det har ont om folk så han ställer upp för det gör han för det mesta när det krisar.. men det betyder även lite mer pengar för oss.. och pengar behövs ju alltid särskilt nu när jag åker till finland den 12 maj..

går och tänker på min vän lena som har fått bröstcancer det känns så hemskt hon har precis blivit mamma.. hur kan livet få vara så hårt.. men läser du detta lena så tänker jag på dig varje dag.. du måste kämpa för allt vad du orkar och lite till..

balklänning

idag ska jag och min kusin gå och kolla på balklänning för hon tar studenten i juni och ska på studentbal då men hon vill ha med mig och bestämma vad hon ska ha för klänning och det ska bli så roligt.. för jag älskar balklänningar.. jag ska själv på bal i augusti och det ska bli så spännande.. sen är det även kul att träffa min kusin pga av att hon är utbytesstudent i usa så hon jobbar samtidigt med studierna har hon jobbat som aurpair.. men nu är det inte så långt kvar till studenten så nu ska hon gå klart det sista här i sin klass och killen som kom istället för henne ska gå klart med sin klass i usa..

nu ska jag äta frukost

betalat räkningar

då har man betalat räkningar så då känns det som att man inte har något kvar men men det måste göras i allafall och det är skönt att ha det gjort..

idag kommer det att bli väldigt slappt har inte planerat någonting men jag och aliyar har pratat om att vi ska åka in till stan men det beror på hur han mår..

ska äta frukost nu

komvux

då börjar man på komvux 7/5.. ska studera matte B.. på halv distans.. en kväll i veckan ska jag vara i skolan..

igår var jag på BVC med emiliya hon har gått upp 270g så nu väger hon 4440g..

nu ska jag åka till stan

brand

bostadshuset med 16 familjer brann ner igår och brinner fortfarande.. det får ingen bukt på det just nu försöker det bara hålla koll på så att det inte sprider sig ännu mer.. det blev bara en skadad och hon/han är rökskadad.. den som vill kan läsa på
http://uppsala.expressen.se/nyheter/1.1133012/kraftig-brand-i-hyreshus-i-tierp

vad fort det kan gå när det började brinna.. jag har knappt sovit i natt.. det gick så otroligt fort.. från att det kom lite rök från ett fönster till att hela taget brann.. men det tror att branden startade i en spis som var anmäld trasig för mellan 2-3 veckor tillbaka och hyresvärden sa vi kommer och fixar det när vi har tid det gjorde ingen bråska med det.. men nu får hyresvärden stå till svars för det som har hänt..

var lite orolig för mina föräldrar som bodde i huset mitt emot för om det skulle sprida sig speciellt för mina syskon som blir så oroliga.. och min storebror hade gått till mamma men fick inte komma in i huset för polisen så han ringde till mig och var helt förstörd och jag försökte lugna han på telefon men det funkade inge vidare så jag fick ringa till hans ledsagare.. min storebror har autism och lätt utv.störning så han ville bara komma till mamma.. han hade svårt att förstå att de ville ha så lite folk där som möjligt..

pigg idag

idag känner jag mig och mycket bättre det känns toppen.. emiliya värkar oxå piggare fick några droppar till henne igår så att febern skulle försvinna.. och det är toppen.. hon värkar må bättre.. hon sov i allafall bättre och hon sover nu med...

igår gick jag och aliyar och emiliya en riktig långpromis igår kväll var borta nästan 3 timmar det var så skönt ute.. och det verkar bli ett kanon väder idag med det är ju toppen..

nu ska jag passa på att gå och duscha medan emiliya sover

trött trött trött

jag är så himla trött och orke lös så jag vet inte vad jag ska göra.. har feber och genom förkyld.. och emiliya med.. och jag har inga krafter så det är jobbigt att bära upp henne från sängen..

nej jag ska krypa ner i sängen igen

emiliya förkyld

emiliya klara sig inte utan hon blev oxå förkyld.. tyvärr måste någon gång bli den första men jag tyckte hon kund få ha blivit lite äldre men tyvärr inte... men det ska nog gå bra... men jag tycker så synd om henne..
emiliya sover kanon bra på nätterna nu för tiden mot i början.. och nu ligger hon och sover i mitt knä.. men idag blir det ut en tur i solen i allafall..

och om mindre än en månad ska vi åka till finland... blir emiliyas första båt tur... vi ska åka över till min morfars hus och städa och pyssla lite..

nu ska jag gå och lägge emiliya i sängen och jag ska försöka äta frukost

hela familjen sjuk

idag är hela familjen sjuk.. men emiliya och aliyar har ingen feber än i allafall... de är bara förkylda men jag har 39,8 i feber*suck* är det inte bättre på måndag får jag ringa till akutmottagningen..
och imorgon kommer min storebror och mamma hit.. jippi vilken tajming men jag vet att jag måste som att jag är godman åt peter så måste han komma hit med sina räkningar.. och han kan inte åka själv pga sin autism.. så då följer mamma med och så får det träffa emiliya igen.. peter älskar henne.. och han som inte har några egna barn och kommer nog aldrig att ha pga sina sjukdomar kommer han nog aldrig att skaffa en tjej.. och sen vill han inte ha biologiska barn för han vill inte föra sina sjukdomar vidare han vill inte att någon ska ha samma helvete som han..

nu vill emiliya ha mat

diabetessköterskan

ska till diabetessköterskan som att mitt socker har pendlat så mycket nu när jag fick feber och det hjälper inte att öka enheterna på insulinet.. jag känner mig så matt i kroppen så jag tycker det är jobbigt att bära upp emiliya och då är det illa så jag måste kolla sockret..
jag hoppas inte att det lägger in mig för jag är så trött på sjukhus över lag för har varit där så mycket under graviditeten..

ska gå och vila en stund

39,5 grader

idag har jag 39.5 graders feber och jätte ont i halsen så jag orkar inte så mycket mer än att sova..

får skriva mer en annan dag känner att jag inte orkar

bättre och bättre

det verkar bara bli bättre och bättre med emiliya på nätterna för hon har sovit i natt med och hon somnade mellan 22-22,30 igår med och det är så skönt för den här fösta 1½ månaden som har gått har varit väldigt kämpig och tankarna har gått runt i huvudet var jag har gett mig in på kommer jag att klara detta... självklart klarar jag detta för jobbigare saker har man varit med om.. men det är extra jobbigt när det handlar om någon som man vill ska ha det bästa och så känns det som att det inte var något som stämde som att hon bara skrek hysteriskt på nätterna hon var ju otröstlig men så är det inte längre.. ibland kan hon ha så på kvällen innan hon ska somna.. men hellre en stund på kvällen än hela nätterna.. jag har nu sovit 2 nätter efter varandra så skönt..

solen skiner idag oxå så det kommer bli en lång promis idag med..

bra natt

denna natt har varit jätte bra.. emiliya somnade vid klockan 22 igår kväll och har sovit hela natten och sover fortfarande så snart kommer hon nog att vakna för hon har inte vaknat och velat haft mat i natt heller.. så hon kommer nog att vara pigg idag på dagen istället men det gör inget hellre att hon är vaken dag tid än natte tid..

nu här på morgonen har jag skickat ett mail till en vägledare på komvux för att få en tid så vi kan gå igenom mina betyg och se om det finns en möjlighet för mig att studera på distans under mammaledigheten så jag kan få ut mitt betyg så jag kan söka jobb på dem.. nu har jag fast jobb men vill inte att de betyg jag har ska förfalla så då måste ju plugga upp det sista betygen..

idag ska jag inte göra så mycket ska gå till biblioteket och lämna tillbaka en bok i allafall.. annars ska jag bara vara hemma.. det blir vell någon promis idag men det vekar kallt ute är -2,2 på termometern..

nu ska jag hoppa in i duschen innan emiliya vaknar

aliyar jobbar till 23

idag jobbar aliyar kväll istället för så som han brukar jobba 9-15 så idag jobbar han 15-23.. jag tycker inte om det men vad ska jag göra bara acceptera det för någon annan gång är det kanske han som måste byta och det är ju bara att se det positivt att han jobbar inte natyt i allafall han är hemma vid klockan 24.. men jag tycker det bara är så tråkigt att vara själv på kvällarna men det kommer nog att gå bra... det är väldigt sällan jag är själv..

just nu sover emiliya men det är vell abra för att kunna hålla mamma vaken ikväll

lampor

igår så var jag och aliyar ute hela dagen nästan.. först följde jag med han till moskén och sen åkte vi och åt mat på hans jobb och så fick hans arbetskompisar se emiliya för första gången.. sen åkte vi till brommaplan och köpte lite frukt.. och sen så åkte vi ut på drottningholm och gick där i parken och sen satte vi oss och åt jordgubbar i kvällsolen men det hann bli lite kyligt..
sen åkte vi till bahaus och köpte lampro och de blev jag jätte nöjd med... jag köpte 6 lampro... två gröna fönster lampor till vardagsrummet och två taklampor till hallen så att det är likadana och så att inte längre folk slår i huvudet och sen köpte vi två lampor till sängborden som det går att ha dim på så att det går ha den tände fast emiliya ska sova..

idag ska jag och emiliya åka in till stan och kolla på ramar på gallerix.. aliyar jobbar ju.. så då måste jag ju sysslesätta mig med något.. 

aliyar ledig

idag är aliyar ledig och det är rätt skönt men tyvärr så ser man honom inte så mycket mer pga att han ska till moskén och dit är han varje fredag..
idag ska han först dit och sen ska vi och handla.. sen vet jag inte.. känner mig lite låg idag men ska till psykologen på måndag... det dåliga att ha depressioner som jag har är att de dagar jag oftast mår sämst ser oftast inte psykologerna eller läkarna pga att man får ingen tid då utan man får tid efter och det är så svårt att förklara hur man mår.. det är lättare för dem och hjälpa mig oxå om det skulle se mig när jag har de här dagarna..


igår var jag på BVC och emiliya har gått upp 310 g så nu väger hon 4170g och var 55 lång


BVC 11.30

idag ska jag till BVC 11.30.. så nu får jag se hur mycket hon har gått upp det syns att hon har gått upp för hon har fåt bebishullet och det är så mysigt.. men jag tror att hon har passerat 4 kg nu som att hon vägde 3860g för 1½ vecka sen när jag var på BVC sist.. sen kommer en läkare dit och ska prata med mig om lite sprutor som att aliyar inte är svensk så vill de att vi ska ge emiliya sprutor för TBC, hepatit A och B, malariya vill det oxå att vi ska vaccinera henne för.. som att det kommer ibland hit folk från azerbnijan som har varit där och hälsat på.. och för att hon inte ska bli smittad för något.. sen vill det även att jag ska vaccinera mig för aliyar är vaccinerad men han ska kolla upp han har vaccin i kroppen.. och sen så fort aliyar får ett uppehållstillstånd så kommer vi börja planera att åka och hälsa på där borta.. för han vill hälsa på sina föräldrar och syskon och övrig släkt och så vill han presentera mig för dem..

nu ska jag lägga mig och läsa en stund..

snö *suck*

jag gillar snö men nu tyckte jag inte att det behövde komma.. för det har knappt varit någon snö på hela vintern då behöver det inte komma nu för jag vill ju ha vår..

idag är det lite dystert här pga att aliyars bästa kompis blir utvisad och åker till azerbanijan idag.. och det är jätte tråkigt men vi kan inte göra nått men jag hoppas att det går bra för han genom svenska ambassad så han kan komma tillbaka till sverige och sin gravida fru

kallt brrr

idag är det kallt... jag fryser som bara den vet inte om jag börjar bli förkyld men jag vill inte det.. är så trött med.. och det är kallt och trist ute med.. det var 2 grader tidigare ute men det är det inte nu utan 0,4 grader varmt.. men jag vill inte ha någon snö igår såg man tusslogo och krokusar och några såg ormar här om dagen och nu känns det som att det kommer att bli snö men det vill jag inte..

sen går jag och tänker på 10 åriga flickan engla som försvann här i helgen när hon skulle cykla hem och det ända spår det har är cykeln.. undra vad som har hänt henne.. vad hemskt och det känns som att det är så mycket som händer med barn just nu.. först det här i arboga, sen där en pappa slog ihjäl en mamma och son.. och sen detta.. och för något år sen så var det det här med bobby.. hur kan man var aså grym mot barn.. men det här med bobby var något som jag tyckte var så hemskt hur kunde man göra så mot ett barn och sen att han var funktionshindrad med... hur kan det.. sen så säger mamman och styvpappan att det har ett helvete i fängelset men varför ska det har det bra när det har plågat ett barn..
nu kanske jag låter hård men jag tog så illa vid mig av det som själv har funktionshindrade syskon

löst sig

igår pratade jag och aliyar igenom allt så nu känns det mycket bättre igen.. den senaste veckan har varit mycket upp och ner.. men nu hoppas jag att jag är på rött köl igen.. emiliya har börjat le en hel del och det är så kul man blir så glad när man ser det.. 
idag ska jag bara ta det lungt ska gå och handla sen när emiliya har vaknat för just nu sover hon.. och jag har förresten fått henne att börja sova i sin egen säng och det är så skönt..

varför??

igår tjafsade jag och aliyar en del och nu mår jag jätte dåligt men han kan inte hålla allt inom sig jag märker ju att det är nått.. och igår berättade han att han har börjat ge upp hoppet att få ett uppehållstillstånd här.. men han får inte ge upp han måste kämpa.. han vill inte åka tillbaka och lämna mig han mår så dåligt över att han kanske måste lämna mig och emiliya för att söka uppehållstillstånd här genom svenska ambassaden i stitt hemland eller han blir tvungen att åka till turkiet pga att det finns ingen svensk ambassad i azerbanijan..
detta gjorde inte så att jag började må bättre direkt.. och jag försöker få honom på andra tankar men han säger att det är ingen idé för kolla alla andra får ju åka.. det får inte ta han ifrån mig.. jag vet inte ens vad jag kan göra..

denna natt har varit jätte bra

denna natt har varit jätte bra.. emiliya somnade vid 22.00 igår.. vaknade sedan strax före ett och ville ha mat och ny blöja sen somnade hon om och vaknade 04.00 och då var det samma sak sen somnade hon om och sover fortfarande.. det är så skönt att hon har börjat sova på nätterna.. om allt går som det ska idag ska så ska jag på tuppeware party klockan 15.00 men allt beror på om det går ihop tidsmässigt för jag ska göra belsatning på mig själv med sockret.. och det beror på hur jag mår efter det..

emiliya 1 månad

för exakt en månad sen gick man med värkar hela dagen hihi och på kvällen för exakt en månad sen klockan 18,04 tittade emiliya ut.. och det är så kul att se förändringarna sen dess.. hur stark hon har blivit i huvudet och kroppen och fäster blicken något så när.. sen att hon skriker inte hela nätterna längre..

idag ska jag åka till kista och träffa en gamal klasskamrat..

ny dag igen

idag ska jag till en psykolog så får man se hur det går.. jag är lite nervös det är jag alltid när jag ska träffa en ny läkare, psykolog eller sådant som har med sjukhus att göra men det känns nog bättre för denna psykolog sitter inte på ett sjukhus utan hon har en egen praktik.. men jag hoppas på att jag ska må mycket bättre när jag har varit till henne.. för jag hade en bra psykolog men hon har slutat och då har inte jag gått hos någon sen i maj-juni förra året men jag har mått rätt bra psykiskt under denna tid.. men just nu så känns det tungt men det är ändå bättre.. och jag är så glad att jag kan prata med aliyar om allt för annars skulle det vara riktigt jobbigt.. men han lyssnar alltid och försöker komma med förslag vad vi ska göra så att jag mår bättre..

just nu har aliyar åkt och jobbat men han är guld värld.. jag längtar till att han får ett uppehållstillstånd så han kan få vara hemma lite som att han inte har asyl här så får han inte vara pappaledig så det är bara för han att jobba.. men han får ut allt när han får ett uppehållstillstånd.. till och med de 10 dagarna som fäderna får vi födseln som man ska ta ut inom 60 dagar..

emiliya sov rätt bra i natt fast hon har haft bättre nätter..

mår okej

idag börjar jag må oki igen.. fast det är riktigt jobbigt att må dåligt psykiskt i några dagar men ska ringa till en psykolog idag.. för jag behöver nog det så jag kommer helt på benen igen.. och sen är det tur att jag alltid kan prata med aliyar vad skulle jag göra utan honom... han ligger och sover och det gör även emiliya jag gav henne mat för en stund sen.. och jag ska oxå snart krypa ner i sängen igen..
igår blev emiliya 4 veckor var tar tiden vägen det är helt sjukt vad tiden går fort.. på fredag är hon en månad gammal..

jag hoppas det går bra för lena idag som jag tänker mycket på.. för hon är in till förlossningen idag på en igångsättning och jag håller tummarna idag kommer jag bara gå och vänta på att hon ska höra av sig vad det blir..

psykiskt dåligt

idag och igår kväll så mår jag skit psykiskt.. det började med att jag såg en av tjejerna som har mobbat mig i skolan i 14 år och jag fick en klump i magen och fick upp bilder och höra ord i huvudet av det som har hänt.. det är sår i min skäl som aldrig kommer att läka.. och det som gör mest ont var att inga gjorde nått.. lärarna kunde stå och kolla på och när jag anmälde det till mobbningstjänsten på skolan jag gick på så fick jag till svar bara att de eleverna gör inget.. och det tog jag väldigt hårt.. hela grund skolan var en pina och så tänkte jag att jag kommer vell inte att komma i samma klass som de på gymnasiet för sån otur kan jag vell inte ha.. men det hade jag att en av tjejerna hamnade i min klass och tyvärr så var det den som var som ledare så det blev ett helvete.. men hösten -04 orkade jag inte och försökte ta livet av mig men misslyckades som jag är väldigt glad för idag.. men det har varit tuffa år..
sen finns det en annan sak som jag kanske inte mår psykikt dåligt över men somjag går och oroar mig för varje dag och det är att aliyar ska bli utvisad.. rustam hans bästa kompis som han kom hit med har fått sin utvisning och åker tillbaka till azerbanijan nästa vecka och nu känns det bara som att snart måste aliyars beslut oxå komma.. men jag hoppas för allt i hela världen att han får uppehållstillstånd här eller ett tillfälligt i allafall.. men hans advokat säger att det ser mörkt ut..

RSS 2.0