id-kort

man trodde att när min man kom hem skulle problemen och strulet försvinna.. men icke sen nicke.. igår skulle vi gå och skaffa id-kort så fick vi veta att det inte är över än.. för vi gick till swedbank för att ordna id-kort till han men det sa att det har slutat gjort till människor som inte har ett svenskt pass eller ett svenskt id-kort och migrationsverket sa att det var bara att gå till min bank det rekte med att jag hade min id-handling med mig.. nej men det sa att det hade slutat med det för ca 1 vecka sen.. våran vanliga tur alltså.. men det sa att jag skulle gå till polisen för att det hjälpte oss... oki vi åkte till polisen och där fick vi reda på att det inte heller kan hjälpa oss pga att det hjälper bara svenska medborgare.. och det sa att jag skulle gå tillbaka till min bank och det gjorde vi alltså swedbank men ett annat kontor och där fick vi samma svar som på den förra bank kontoret och mitt tålamod började ta slut.. och han den där bank manen sa till mig att just nu finns det inga som gör id-kort till de som har precis fått uppehållstillstånd i sverige utan under första halvåret nästa år ska skatteverket börja med det.. och mitt tåla mod hade tagit slut så när vi kom hem ringde jag till skatteverket och det sa att vi skulle gå till nordea för de hade avtal med dem..

idag har vi varit på nordea banken och där var det inte heller att bara skaffa ett id-kort utan det hjälpte bara sina egna kunder och man var tvungen att ha konto hos dem och det har ju inte jag.. men min pappa har så genom att han kunde intyga fick vi till slut fixa id-kort

första tanden

igår fick emiliya sin första tand.. men jag tror det är fler på gång för hon är och drar i munnen hela tiden.. men jag är så glad att en kom för förra gången jag var på bvc konstaterades att hennes tandkött och skinn var så segt så det trodde inte tänderna skulle gå igenom utan att göra ett snitt.. och jag har varit lite rädd för det.. men nu behövs ju inte det..
men just nu är hon så lös i magen.. och har varit i ca en vecka

pyssel idag

idag håller jag och aliyar på pysslar i våran lägenhet samtidigt har vi emiliya som kryper i fötterna på en och min lillebror med ADHD är här så vi har fullt upp.. jag ska baka bröd oxå.. men det har jag inte satt igångf med än.. vi har städat ena kläkammaren och nu har aliyar gått ut med saker i förrådet och nu slänger han lite grov sopor..
och jag ska sätta igång med degen till brödet..

julen har varit underbar och jag känner att jag knappt har varit inne nått på datan sen aliyar kom hem för vi har träffat mycket vänner och sen var vi hos min mamma i 4 dagar..

åker idag

idag så ska jag först till mvc klockan 11.. aliyar ska få höra pojkens hjärtljud och sen ska vi åka till tierp direkt efter det.. det känns så underbart att snart efter nästan 4 månader ska aliyar följa med upp igen.. och vi får fira julen ihop fast det inte vad det jag hade trott.. men men..

men det blir inte att ta det lungt direkt när man kommer upp till mamma för när vi kommer dit ska jag hjälpa henne och tvätta och laga mat.. och sen ska vi klä julgranen.. så nu får vi se hur många ggr man får plocka bort emiliya från granen och hur många ggr man får plocka bort henne från paketen innan det ska öppnas..




4:e advent

idag är det 4:e advent och jag är så lycklig att min man är hemma.. tänk att mina drömmar och förhoppningar gick i uppfyllelse det trodde jag aldirg det känns underbart.. jag är så glad.. och ler och känner mig så uppåt.. det kunde inte bli bättre.. och jag känner mig som en drottning av han och har alltid gjort och imorgon ska vi till mvc och sen ska vi åka till tierp.. och det är första gången med pojken som aliyar ska få höra hjärtljuden..


slappt

idag har vi inte gjort någonting kan man säga.. det har varit så slappt jag är så trött i kroppen men det kan man ju vara ibland både av att jag har gjort en gastric bypass operation och sen att man är gravid och man börjar vara väldigt stor nu..

jag kommer nog bara ligga på soffan ikväll orkar inte så mycket mer..

emiliya har somnat nu och aliyar pratar med sin mamma..

köpt barnvagn

idag var vi och köpte syskonvagnen vi hade bestämt oss för innan han åkte och det kommer att bli jätte bra.. men från början bestämde vi att vi skulle ha en silverfärgad åkpåse/lift till pojken men idag blev det än neon blå för vi fastnade för färgen så mycket den var så fin.. och skulle jag ha fått en flicka nu skulle jag ha valt den med.. för den var så fin.. och vi fick 20% på varje vara vi köpte så vi fick ca 2500kr i rabatt och sen fick vi skydd till hjulen gratis som att vi köpte ett extra regn skydd som att jag inte var nöjd med regnskyyddet..
vi fick allt detta för 6700:
¤ syskonvagnen
¤ regnskydd
¤ myggnät
¤ hjulskydd
¤ skötväska till tvillingar

så vi var glada att det blev billigare än vad vi hade räknat med..

det är underbart att aliyar hemma igen.. och jag har blivit piggare.. alla spänningar har försvunnit och jag kan vila med.. och känner mig inte orolig heller..

han är hemma

det känns underbart för aliyar är hemma så jag är så lycklig.. skriver mer en annan dag nu ska jag umgås med min man och dotter

22.45 ikväll

2.45 ikväll kommer min underbara man hem.. och jag längtar så mycket tänk vad tiden går sakta när man sitter och väntar.. dagen kommer vell ändå flyta på skapligt som att jag måste ta hand om emiliya.. men efter hon har gått och lagt sig mellan 18.30-19.00 tills han ringer så han får nycklarna till portdörren.. för han tog inga nycklar med sig till azerbaijan.. tänk snart kan vi börja leva som en familj igen det känns så hinla underbart att vi ska få återförenas igen.. tänk att det gick rätt fort sen bara papprena kom tillbaka till sverige efter intervjuven..

idag kommer det inte hända så mycket men jag är superglad..

mindre än 1½ dygn

mindre än 1½ dygn kvar tills aliyar landar på arlanda.. 22.45 imorgon kväll så landar han och tänk snart är denna jobbiga perioder över och vi kan vara en familj och leva som en nu oxå... det känns underbart.. jag är så glad att det gick relativt fort och att han får vara med på emiliyas första jul.. men denna tid har egentligen gått fort om man tänker på dagar.. men den har kännts som evigheter men det är ju en hel annan sak..


väntar

jag sitter och väntar på att aliyar ska höra av sig men än så länge har han inte gjort det..

jag har fruktansvärt huvudvärk så vet inte hur jag ska orka få något gjort idag.. det känns lite jobbigt men finns inget direkt jag kan göra bara det inte blir migrän för då går jag under...

det blev ingen sovmorgon idag för klockan 7.10 ringde det på dörren och då var det elektrikern som skulle fixa något med min spis.. så han är här nu.. så för en gång skull sov emiliya men hon vaknade av att det plingade på dörren.. typiskt men det är bara att bita ihop..

förseningar

aliyar hann inte till ambassaden idag.. för det stänger där det får visumet klockan 11.00 och då hade inte aliyar kommit till ankara pga förseningar pga att det blåste så mycket i azerbaijan när det skulle lyfta.. så han ska vara där vid klockan 8.00 imorgon bitti istället.. det har varit nått hela tiden och även denna gång.. men jag är rätt glad endå..

och inte nöjd med det så har jag ingen spis för den är trasig så min fastighets ägare ska komma tillbaka med reservdelar imorgon..
och jag skulle ha bjudit en kompis på mat idag.. men jag ringde henne endå och hon kommer att ha mat med sig och det är ju tur för mig=)

Ankara

i natt gick planet till ankara för aliyar.. så antingen har han landat i turkiet för drygt 15 minuter sen eller  så kommer han dit klockan 9.00.. jag vet inte om han pratade svensk tid med mig eller lokal tid.. och jag har sovit jätte dåligt i natt som att jag är flygrädd och aliyar skulle iväg så nu går jag bara och väntar att han ska höra av sig men det tröjer kanske en stund till..

klockan 9.05 går tåget tillbaka till sthlm i allafall ska dit och grejja lite.. plocka lite i lägenheten och så tills aliyar kommer hem... han kommer hem senast på onsdag..

3:e advent

idag är det 3:e advent..



tänk för 3 veckor sen satt jag vid bloggen och hoppet hade börjat sina att aliyar skulle komma hem till jul.. och nu så kommer han att vara här till jul för senast onsdag så kommer han att vara tillbaka i sverige.. för på måndag morgon klockan 9.00 lokal tid så landar han i ankara och det blir kl 7.00 svensk tid.. och jag vet inte om han kommer att få visumet på en gång men jag hoppas ju det.. men senast onsdag så kommer han att vara hemma och jag längtar så mycket..

förkyld

så är man förkyld igen ont i huvudet och trött som bara den.. och det har blivit mycket sådant sen jag började vara på öppna förskolan med emiliya..  hon klarar sig betydligt bättre än mig men det har ju med mitt imunförsvar och så men det är ju extremt jobbigt.. men det är även värre under graviditeterna.. men snart är denna graviditete över det har 78 dagar till BF var har denna tid tagit vägen har ju inte tänkt så mycket på graviditeten har haft fullt upp att tänka på hur allt ska bli under tiden med aliyar men på onsdag kommer han och jag längtar så mycket dit..  

långsamt

tiden går väldigt långsamt för jag vill ju att aliyar ska komma hem nu fast vi har ju valt själva att han skulle bli kvar denna vecka i azerbaijan som att hans bästa kompis gifter sig.. men jag vill att tiden ska springa på lite granna..

igår ringde jag till ultrljudsenheten på sös och frågade om det fanns någon möjlighet att få komma på ett rutin ul till som att jag går på tillväxt kontroller.. men tillväxtkontrollerna är så korta så man hinner inte se så mycket och aliyar skulle vilja vara med.. först sa det absolut nej för så kunde det inte göra.. men när jag berättade om våran situation så pratade de emd sin chef och hon gav medgivande att göra ett undantag och vi blev så glada över det..

trött på lagar

vad trött jag kan bli på lagar som ändras för 3 veckor sen ändrades lagen om att man inte kan lämna in passet på konsulatet utan man måste åka till ankara i turkiet där man har gjort intervjuven och detta känns surt när man inte får den upplysningen.. men nu vet vi det så aliyar kommer hem nästa vecka och det känns super skönt jag är så glad för det.. så han är hemma till jul om inga andra problem på vägen skulle uppstå..

tur i oturen

i måndags fick vi vårat efter längtade samtal att min man har fått uppehållstillstånd och jag var överlycklig att snart kommer han.. men i turen att få hem han kom oturen att det har muslimsk storhelg så det är röda dagar så han kan inte lämna in sitt pass och få stämpeln och nu vet jag faktiskt inte när han kommer lämna in de för jag får inte tag på honom emn ahn funderar på att åka direkt till ambassaden och stämpla istället för att lämna in det på konsulatet.. vi håller tummarna att han kommer vara här före jul..

överlycklig

jag är så överlycklig just nu.. det ringde från migrationsverket imorses och ville ha aliyars nya passnummer och hur länge det var giltigt och sen för ca en timme sen ringde de och sa att han har fått ett uppehållstillstånd från och med idag jag känner mig så överlycklig.. äntligen är det klart så snart kan han åka tillbaka han ska gå till konsulatet imorgon.. och jag är helt uppåt och vet inte vad jag ska göra av all energi..

andra advent

nu har jag och emiliya tänt andra ljuset.. det är redan andra advent..


drömmar

i natt drömde jag att det kom papper från mig.verket att aliyar har fått ett uppehållstillstånd och att jag ringde till han och sa att han kan gå med sitt pass till konsulatet och det sista i drömmen var att han kom hem.. och jag var så glad och när jag vaknade var jag hel konstig och började känna i sängen och började gå runt i lägenheten och kolla efter han innan jag vaknade till ordentligt och besviken att han inte var här och det känns jätte jobbigt så nu är jag lite låg.. men nu har tankarna gått att tänk om tankarna slår in under veckan då skulle jag blir jätte glad..

idag ska jag dammsuga lite som vanligt som jag gör varje söndag.. och min barndomskompis åker hem idag och det känns lite trist..

emiliya var väldigt morgonpigg idag hon brukar nästan alltid somna om efter vällingen men inte idag så hon har varit vaken sen 6 ungefär.. jag skulle gärna ha sovit en stund till men inte hon så det var bara att gå upp..

billigare

har köpt burkar till köket på ikea idag och jag hade bestämt de ska jag ha.. och det blev bättre än vad jag trodde.. och det blev billigare med för det hade jul rea på dem.. så nu ska jag få ordning på alla burkar i skåpet jag som har haft udda burkar hela tiden..

jag är trött idag

främande i helgen

i helgen kommer en gamal skolkamrat hit vi gick i grundskolan tillsammans och umgicks väldigt tajt.. hon har pluggat i sundsvall.. vi har inte umgåtts med varandra på 5 år ungefär pga att det har inte klaffat liksom.. som att jag bor i sthlm och har jobbat och hon har pluggat i sundsvall men nu har hon flyttat hem till sina föräldrar i tierp och var ledig idag och hade inget att plugga i helgen och det känns underbart..

natt har varit helt oki emiliya hade problem när hon skulle sova hon blev så hysterisk men det gick över efter ca 30-60 minuter och sen sov hon till 4.45 ungefär sen gav jag henne välling och sen sov hon till 7.45 ungefär så det känns bra ändå..

idag ska vi ha en taco kväll här och det känns underbart..

ska gå och handla om en stund.. och skicka in lite papper..

hoppet tillbaka

idag fick jag hoppet tillbaka.. det har varit tufft nu i över 3 månader och det har känns som jag inte orkar mer men igår kom papprena som jag skulle fylla i det var sista pappret för att aliyar ska få komma tillbaka... idag har jag varit till skatteverket och lämnat ett familjebevis och sen så var jag till migrationsverket och lämnade in det.. och hon som satt i receptionen som tog emot papprena sa till mig när hon kollade på dem att det kommer att gå relativt fort att få ett beslut så jag hoppas på det.. men sen har jag suttit och tänkt att undrar hur det ser på ordet relativt menas det att vi får beslutet i december eller någon dag innan 14 april.. det är bara att vänta och se

pappren kom

idag kom papprena och det känns så jäkla underbart då har man tagit ett steg.. imorgon ska jag till skatteverket och hämta ett familjebevis och sen ska jag åka med dem till migrationsverket

sitter och väntar

sitter och väntar på att posten ska komma men det dröjer vell ett tag till innan den kommer och jag hoppas att brevet kommer med posten idag men det kanbske den inte gör..
jag har börjat inse att få hem aliyar före jul är dumt att misslyckas om 21 dagar är det julafton och jag har fortfarande inte fått pappren.. varför skulle det blir så här för.. det känns värdelöst att det ska vara så här.. varför?? det är frågan jag täller mig varje dag.. hur kan en myndighet få bestämma.. jag orkar just nu inte tänka ens..

inga papper

det kom inga papper idag heller*suck* jag vet inte hur jag ska orka kämpa, vet inte var jag ska få krafterna ifrån.. jag bara gårter och jag misstänker att emiliya märker det starkt för hon har blivit så orolig.. och inga kommentarer om att jag ska gå till en psykolog för det gör jag redan och det ger inte så hemskt mycket det heller för det vet inte hur det är att sitta i denna situationen..

idag har jag varit i uppsala och jag har köpt lite nya och begagnade kläder till emiliya.. och hon har varit väldigt snäll idag fast hon var lite hysterisk när vi skulle åka hem.. jag köpte en fodrad flesoverall till henne för det sa på bvc att jag hade för varm overall till henne som att hon bara sitter i åk påsen att jag kunde använda den andra när hon satt i pulkan men hon kan inte åka pulka just nu när det inte finns någon snö..

det har regnat hela dagen.. det har varit grått och trist och det gör inte så att man mår bättre heller..

trött på att vänta

just nu håller jag på med mat.. jag har inte gjort så mycket idag.. var till öppna förskolan på förmiddagen och sen inte gjort så mycket mest väntat att posten skulle komma och se om jag har fått ett brev från migrationsverket.. men inget idag heller.. jag har sovit en timme ungefär när emiliya sov pga besvikelsen att det inte var något brev med posten idag heller.. detta känns jätte jobbigt.. jag hoppas fortfarande att aliyar ska komma hem till jul men jag har börjat inse nu att det inte kommer att ske.. men hoppet sviker mig inte det är ändå 23 dagar kvar till julafton.. det vore så roligt att han skulle få vara med på emiliyas första jul.. menmen nu ser vårat liv inte ut som man hade hoppats på tyvärr.. man kämpar på varje dag men ibland känns det som tiden står still att det inget händer och det känns enormt jobbigt.. jag liksom gråter nästan varje dag för att jag tycker att det är så jobbigt.. och får höra rätt ofta men snart är han hemma hos dig igen men det är ju inte sant känns det som.. jag gör inget annat än väntar och har gjort sen 25 augusti.. men att det ska ta så lång tid..

RSS 2.0