4 tänder

emiliya har fruktansvärt ont i munnen hon har 4 tänder i övre käken som håller på gå igenom men hennes tandkött är ju så segt.. så det ser ju ut som hon snusar just nu.. jag tycker ju så synd om henne.. det var lika när hon fick tänderna i nedre käken.. där har hon ju 2 tänder nu..

idag så är jag själv med emiliya.. aliyar åkte till alvesta eller vad det heter vid 12.00 och kommer hem sent ikväll eller i natt.. han ska hjälpa en kompis som ska flytta dit.. men det fick ingen bil förrän kl 12.00 när det bokade här förrut..

har precis fått emiliya att sova en stund och det är skönt..

 

2 bilder på min graviditetes mage

 


ska in till stan

idag ska jag in till stan och träffa en kompis.. det ska bli så skönt att komma från tyresö en stund i allafall det händer inte så ofta just nu utan man lever i sitt och man ser samma saker hela tiden och så har man inte så mycket ork.. jag försöker ju gå på öppna förskolan så mycket som möjligt för emiliyas skull hon tycker ju inte att mamma är så rolig jämt=) men så åker man ju in och ut på sjukhuset..

ska gå ner till centrum först innan jag åker in till stan

11.00 soc

klockan 11.00 idag ska vi till soc och se om vi kan få hjälp.. för ekonomin är rätt jobbig just nu.. jag är rätt nervös oxå men det kommer nog gå bra.. den har varit rätt jobbig sen aliyar kom hem.. först låste de mitt bostadsbidrag och sen sänkte det föräldrar penningen men den ska jag få höjd igen.. och sen tyckte man allt var lungt men det var det inte då kom avbetalningen på csn som jag ska börja betala på i år med 593 kr i månaden det var inte speciellt roligt just nu.. 

vaknade tidigt idag

idag vaknade jag tidigt halv sju kunde jag inte sova men emiliya sover som en stock och det får hon göra.. själv har jag sovit bra i natt men jag har problem med sockret som gärna stiger över 20.. så ska träffa diabetes sköterska idag oxå plus en psykolog.. så får vi se hur det går.. imorgon kommer den dag man har tänkt på i ca en månad och det är mötet om försörjningsstöd på soc..

vi ska till öppna förskolan idag oxå och sen ska jag göra geografiprovet ikväll eller eftermiddagen.. hann inte igår..

grädda bullar

snart ska jag grädda mina kanelbullar blev inget bak igår.. för jag var ledsen och arg och frustrerad så jag visst inte vad jag skulle ta ivägen och idag ska jag även försöka göra sista geografiprovet eller imorgon.. får se vad jag orkar till..
det är jobbigt med det mesta just nu vill abra att graviditeten ska vara över och att myndigheterna ska jobba fortare men det jobbar inte ihjäl sig om man säger så..

somnade tidigt

igår kväll somnade jag tidigt.. jag tänkte jag skulle kolla på let´s dance men så blev det inte eller jo jag började kolla men såg bara 2 par som dansade för sen sov jag på soffan och det var innan 20.30 klockan 00.40 ungefär kom aliyar och väckte mig och undrade om det inte var bättre att jag gick och lade mig i sängen istället.. och då gick jag och lade mig i sängen och fortsatte sova där.. och sov som en stock till emiliya vaknade 6.30.. så jag har sovit bra.. är lite trött i kroppen men inte i sinnet tror jag.. däremot har jag huvudvärk som att jag har blivit dunder förkyld..

men idag ska jag försöka baka lite bullar.. och sen ska jag och aliyar städa lite som vi gör nästan varje helg..

vet ej

idag har jag inte fått mycket gjort.. jag är helt slut och ut går det ju inte att gå.. för det är halt.. ena dagen halt andra dagen snöblask och sen fryser det på.. så jag vill inte gå ut för känner mig så osäker.. men ändå skönt att ha vagnen att hålla i.. jag är trött som VANLIGT.. men det har ju med graviditeten att göra.. och emiliya är inne i en period som hon är väldigt på.. så jag blir ju trött av det.. idag kom bilbarnstolen.. så då ska man bara upp till mamma och hämta rese sängen.. för den ska emiliya få sova i.. så var pojken ta spjälsängen..
emiliya sover rätt bra på nätterna nu och skriker inte när hon vaknar utan hon sätter sig oftast upp och leker med någon nalle eller nått hon har i sängen..
vad jag är sugen på pizza idag men inga pengar för att köpa det.. så det fick bli någon gryta på köttfärs och det blev faktiskt rätt gått..
jag vet ej hur något ska bli just nu.. känner mig helt öm i hela kroppen.. och vill bara ha ut pojken.. orkar inte kämpa längre.. det känns som att mina sinnen är på ett ställe och min kropp någon helt annat stans..


kan inte sova

så sitter man här för jag kan inte sova.. aliyar och emiliya sover.. jag vaknade för ungefär en timme sen

igår var jag till mvc och pojken är ju fixerad och ej ruckbar så det känns skönt.. om 2 veckor ska jag tillbaka till bm och då få en bedömmning om det ska sätta igång mig eller inte.. tiden har i allafall gått rätt fort sen aliyar kom hem.. för det är bara 38 dagar kvar till bf..

idag ska aliyar till skolan mellan 10-15.30 och jag och emiliya ska till öppna förskolan och sedan till mammagruppen på eftermiddagen.. sen är det bara att gå hem och laga lite mat.. det blir något med kycklingklubbor i allafall men mer vet jag inte än

tar dagen som den kommer

jag tar dagen som den kommer just nu för jag vet aldrig när smärtorna slår in.. jag lider som bara den vill bara att bebisen ska komma ut nu så jag slipper detta.. imorses när jag vaknade trodde jag att nu kommer han nog snart.. men det gick över.. foglossningarna är så jobbigfa så det känns som hela underlivet ska ramla..

igår var vi på 10 månaders läkar kontrollen och det visades att emiliya fortfarande går upp för sakta men hon är lång.. hon väger 7780g och är 71 cm lång.. men hon har svårt med fallreflexerna för hon tar inte emot sig..

har bakat en kaka idag..

lite bilder från julen och fram till nu:

 

 

 


klarde provet

känner mig lite piggare klarade geografiprovet.. fick VG+ hade ett poäng från MVG.. känner mig så nöjd..

här sitter man mitt i natten

så sitter man här klockan är 2.44 och emiliya vägrar sova och jag är enormt trött så jag vet inte vad jag ta vägen.. emiliya skriker och ställer sig upp i sängen hela tiden och jag tycker det är enormt jobbigt.. fast aliyar tar henne så vaknar jag varje gång hon piper till.. jag vet inte hur jag ska orka.. 
jag känner mig rätt nere fast vi äntligen har fått tid av soc vi ska dit klockan 11.00 den 27:e.. men det känns ändå långt dit men vad har man för val än att vänta.. det känns hemskt men jag har inge val så man hoppas ju i allafall att vi ska få hjälp nu..
det är tur att aliyar ser mycket på ett annat sätt än vad jag gör för han ser det mesta men det är lungt det ordnar sig men för mig känns det inte så det känns som allt går emot oss just nu.. det känns som man går ett steg fram och 2 tillbaks hela tiden.. tänk vad bra man har det när man är liten när man inte förstår sådan här saker.. den tiden är underbar och tänk då tjatade man om att man ville vara vuxen.. men så är det inte just nu

varför??

varför kan inget flyta på bara.. varför måste det vara något strul hela tiden?? det senaste året har varit väldigt turbulent.. det bästa som har hänt är ju att emiliya kom och sen att aliyar fick komma tillbaka till oss.. men sen så har det i stort sätt bara varit strul.. och jag tänkte och detta år skulle bli bättre men än så länge har jag inte märkt av det utan det startade med nya strul exempelvis ekonomin och så..

man måste kämpa men ibland vill jag bara lägga mig och hoppas allt är bättre när jag vaknar men så är det ju inte..

upp och ner

här är det upp och ner... känner mig låg så fort jag tänker på att jag måste försöka få någon ordnig på ekonomin jag vet liksom inte hur jag ska lösa det.. men jag får göra ett försök fast det är tufft.. 

sen är min ena njure uppsväld så jag har enorma smärtor och det gör så att jag har så ont och som att magen har sjunkit..

men idag sov emiliya till 8.30 efter 6 vällingen så det känndes skönt och jag har bakat en marmorerad kaka.. eller som jag sa när jag var lite tigerkaka..

aliyar är i skolan för han vet inte riktigt var han ska vara som att sfi/sas var han alldeles för bra för och han blev satt på grundläggande svenska för att få behörighet till svenska A på gymnasiet.. men han är för bra för grundläggande svenska så nu ska det kolla om det finns platser kvar på svenska A om han i såna fall kan få börja där..
sen ska han till moskén..

sen ska jag försöka dammsuga för det skulle behövas.. vad mycket grus man drar in när man har vagnen inne i hallen men jag har inget val..

på lördag eller söndag ska jag och aliyar och kolla på ett hus.. som min morbror äger som han vill bli av med men det går inte att sälja pga att det behövs renoveras.. men vi kan renvoera det senare för det går att bo i det men det är tapeter och sådant från 70-talet

strul

vilket strul det ska vara med myndigheter i sverige inget som bara kan flyta på som man kan få vara glad och lycklig just nu är det nått som stoppar upp hela tiden så jag blir så ledsen på det just nu.. soc sa när de ringde att vi skulle få en handläggare och att det skulle skicka ut en snabb tid men igår började jag undra vad räknar det som snabb tid när jag inte ens har fått någon tid än och vi fick prata med dem i torsdags.. och sen i måndags fick jag reda på att försäkringskassan håller in mitt bostadsbidarg tills vidare.. pga att tidigare har jag haft bostadsbidrag som ensam stående men jag har skickat in papper om att aliyar har kommit tillbaka men då låste de bostadsbidraget och sa att vi måste registrera han hos försäkringskassan.. och det papprena är i fyllda och inskickade men det kan ta 5-8 veckor innnan det får in det i sitt data system och jag frågade de om det menade allvar att vi ska klara oss på föräldra penningen som är på 8300-8600 kr i månaden.. då säger karl fan ja det verkar inte bättre.. jag blev så arg så jag visste inte var jag skulle ta vägen..

i måndags var aliyar för att skriva in sig på sfi men det fick han inte för han var för bra på svenska både i skrift och tal.. så igår var han till komvux så nu ska han läsa svenska varje dag istället.. men då fick vi papper från csn om bidrag och sådant så då tänkte vi att då kan vi söka bidrag men nej så lätt var inte det.. utan han måste bli godkänd först som att han bara har ett tillfälligt UT..*suck*

ska till ÖF idag så det ska bli skönt att komma ut och få tänka på annat

ingen ork

jag hade ingen ork igår och ingen ork idag jag orkar absolut ingenting jag vill bara sova.. och dagen verkar bli lika dan.. bor på soffan just nu känns det som.. jag känner mig så lat.. och jag äter dåligt med.. men imorgon så ska aliyar till sfi och jag ska följa med så han hittar och sen ska jag till öppna förskolan.. så emiliya får träffa andra barn.. och på måndagar kan man gå dit på både för och eftermiddag..

och på torsdag eftermiddag så börjar föräldrargruppen igen och det ska bli kul att komma ut och träffa lite folk igen för nu har det snart gått en månad och jag har i stortt sätt bara umgåts med aliyar..

ringde ej

det ringde inte igår från stället aliyar var på arbetsintervjuv på.. men det sa att det skulle höra av sig så fort som möjligt men det hör vell av sig i helgen eller på måndag..

idag är jag lite piggare än igår men fortfarande väligt trött i kroppen..

emiliya har varit lite gnällig i natt..

bara 50 dagar till BF nu

ingen feber

idag har emiliya ingen feber utan den låg på 37.6 och det är skönt.. men jag är jätte trött idag.. har sovit jätte dåligt..

intervjuven gick bra för aliyar igår det enda som kan dra ner att han inte får jobbet är om det tycker att han behöver kunna ännu mer svenska men det skulle höra av sig idag.. för det behöver någon som kan börja på måndag.. och det är inte så lätt att hitta en som pratar ryska och lite svenska och kan de här data programmen som de ska jobba med.. aliyar kan allt det enda som han har lite problem med är att förstå varje ord på svenska.. men jag håller mina tummar..

ul/skatteverk/arbetsintervjuv

10.30 imorses var vi på ul och allt såg bra och normalt ut mer än att han ligger långt ner i kanalen.. och uppskattningsvikten är på 2599g och det räknar med att han ska väga runt 4000g när han föds..

sen var vi till skatteverket.. och vi fick information om att starta eget företag.. för aliyar och en kompis skulle vilja starta ett egen affär och sälja datorer och data delar.. och det har erfarenhet av det som att det drev ett IT-café och support i azerbaijan.. så vi får se.. i nu läget gäller det att få ett jobb och få ihop lite pengar först..

när jag och aliyar var på väg från ul idag ringde en kille och undrade om aliyar ville komma på anställningsintervjuv på ett data företag för det behöver en person som kan både svenska och ryska och aliyar pratar bra svenska och flytande ryska som att det är hans hem språk.. så han skulle vara där klockan 15.00 och jag håller mina tummar att han får det.. det skulle underlätta så mycket


11.00 mvc

klockan 11.00 ska jag vara på mvc och då kommer det vara en förlossningsläkare med och kolla och se vad de kommer fram till och se om allt ser bra ut.. jag är ju så trött för sover jätte dåligt på nätterna just nu.. och jag domnar i ben och händer.. så ibland känns det som jag ska ramla och jag har så ont i mage, rygg och höfter och kraftiga förverkar så vi får se hur allt kommer att gå eller länge det kommer att gå.. och sen ska jag och aliyar på ul i morgon kl 10.30 så min mamma kommer ner och ska vara barnvakt som att vi inte får ha emiliya med oss på ul.. sen skulle mamma bjuda på lunch.. emiliya är fortfarande febrig igår kväll hade hon 39.4 och i morses runt kl 05.00 låg den på 38.4.. jag hoppas hon blir bättre snart.. igår pratade jag och aliyar pojknamn IGEN men nu har vi två så vi båda kan tänka oss men vilket det blir vet vi inte.. jag tycker samir och aliyar tycker imran.. så vi får se vad det blir..

ledsen

just nu känner jag mig så ledsen jag försöker men ekonomin är lite belastad just nu så jag känner att det är riktigt jobbigt just nu.. och aliyar säger inte så mycket mer än att det ordnar sig.. men min fråga är liksom hur.. allt ordnar sig förr eller senare.. men nu ser jag inte ljust på det

trött

idag ska aliyar åka och hjälpa en kompis med sin bil.. och jag känner mig hängig och trött men jag ska ta hand om emiliya idag och hon är genomförkyld men ingen feber just nu bara 37.7.. men man vet inte just nu om det har med tänderna att göra eller om det är en riktig förkylning.. och det är inte direkt så man vill gå ut heller för det är nästan 12 minus grader här.. 

jag är lite nervös att bli själv med emiliya idag genom att jag har så ont och känningar men samtidigt är det skönt att aliyar åker ut några timmar för ibland känns det som vi går på varandra när vi båda är hemma.. allt är ingen dans på rosor och just nu är det mycket hormoner i mig ena stunden så vill jag bara att han ska vara nära andra stunden vill jag att han ska gå ut och hålla sig en bit ifrån mig och det blir riktigt jobbigt men han sa att du var lika dan när du väntade emiliya så jag tar inte åt mig.. men jag får dåligt samvete även att jag ibland blir ledsen, arg och sur för ingenting fast det egentligen inte har med han att göra..

mår upp och ner

här är det väldigt upp och ner jag mår inge vidare.. jag har så ont och har sånt tryck ner i underlivet nyårkvällen åkte vi in akut till förlossningen men blev hem skickade igen.. men ska tillbaka den 7 januari.. och då får vi se om det blir att planera en igång sättning eller inte jag har så fruktansvärt ont så jag vet inte vad jag ska ta vägen..
så jag ligger mest och försöker få allt hemma att funka.. och sen försöker jag släppa lite på att aliyar kan ta emiliya med men jag har svårt att släppa kontrollen.. det svårt efter att ha varit själv med henne i 4 månader och sen så kommer han tillbaka och ska släppa allt för jag tycker det är jobbigt att inte veta hur mycket hon har ätit och när.. och så fort hon gnäller eller gråter är jag där och ska kolla till henne fast jag vet att han gör det och gör det super bra.. men det har blivit mycket bättre..

RSS 2.0